Koensüüm Q10 e. ubikinoon-energia tootja ja väsimuse, kurnatuse peletaja.

 Q10 aitab vältida väsimust, jõuetust ja kehalise koormuse taluvuse vähenemist

Vitamiin koensüüm Q10 e. ubikinoon on  organismis esinev ensüüm, mis osaleb raku energia tootmise protsessis (aitab muuta toidu energiaks) ja kaitseb mitokondreid (raku jõujaam, mis toodab 95% kogu inimorganismile vajalikust energiast) oksüdeerimise eest terve elu. Kuidas?

Q10  töötab antioksüdandina kaitstes raku organelle e. mitokondreid vabade radikaalide eest. Vabad radikaalid kahjustavad raku membraane (raku kesta e. raku esmast kihti), muudavad DNA-d ja isegi põhjustavad rakkude surma. oOn teada, et vabad radikaalid põhjustavad vananemist ning tekitavad mitmeid tervisehäireid nagu südamehaigused või vähk. Antioksüdandid suudavad vabasid radikaale neutraliseerida ja sellega vähendada või isegi ennetada  nendepoolt põhjustatud kahjustusi.

Teised tähtsamad antioksüdandid, mis kiirendavad kahjustatud rakkude ja kudede taastumist ning tervenemist on vitamiinid C, A, E, karotenoidid, flavonoidid, seleen, mangaan ja tsink.

Looduses, nii toidus kui inimorganismis, leidub koensüümi Q10 mõlemat vormi. Suurem osa koensüümist Q10, mida saame toiduga, on ubikinoon. Sooleseinas ja maksas muudetakse ubikinoon ubikinooliks – koensüümi Q10 aktiivseks vormiks. 

Inimene saab Q-vitamiini nii taimse kui loomse toiduga. Kõrge Q10-vitamiini sisaldusega toiduained on täisteraviljatooted, pähklid, spinat, oliiviõli, sojaõli, sardiinid, makrellid, looma- ja kanaliha, muna, looma maks, süda jne.

Q10-t sünteesib maks juhul, kui maks on terve ja on ka piisavalt B rühma vitamiine. Kõige rohkem suudab maks Q10-t sünteesida 19-25 eluaasta paiku, edaspidi see võime väheneb. Maks on Q10 põhihoidla e. depoo, kuid koensüümi Q10 sisaldus on suurim südamelihases (südamelihase energiavajadus on ülisuur) ületades maksa ja neerude sisaldust kahekordselt. 

Kui Q10 süntees on tagasihoidlik, või takistatud, siis väheneb organismis energia tootmine.  Lihased väsivad kiiremini, väheneb südamejõudlus, langeb närvirakkude töö tõhusus ja antikehade moodustamine immuunsüsteemi poolt, mille tulemuseks on väsimus ja jõuetus.

Uuringud on näidanud, et koensüüm Q10 on vajalik organismi immuunkaitse tagamiseks. See suurendab makrofaagide aktiivsust ja suurendab immuunglobuliinide hulka.

  •  Q10 normaliseerib südame-veresoonkonna tööd suurendades südamelihase kontraktiilsust ja parandab verevoolu selles,
  • vähendab angiini episoodide sagedust ning tugevdab südamelihaseid ja tõstab elukvaliteeti ning vastupidavust neis, kes kannatavad südamepuudulikkuse käes,
  • avaldab antisklerootilist, arütmiavastast ja vererõhku reguleerivat toimet.
  • suurendab füüsilist vastupidavust,
  • aeglustab vananemisprotsesse
  • vähendab oluliselt ravimite toksilist toimet.
  • aitab alandada kolesterooli taset koos küüslauguga

Viimasel ajal on üha rohkem hakatud uurima vitamiinide raviomadusi. Q10 puhul on leitud, et seda peab tingimata kasutama, kui arst on määranud teile kolesteroolialandajaid statiine (näiteks atorvastatin, cerivastatin, lovastatin, pravastatin, simvastatin), sest need ravimid ei lase maksal Q10-t sünteesida. Statiinid vähendavad maksa aastatega niigi vähenevat võimet Q10 sünteesida veel umbes 40% ja seda ei õnnestu toiduga kuidagi korvata. NB! Väljast lisatav Q10 ei vähenda kuidagi keha enda Q10 toodangut.

Ubikinoon Q10 aitab ja toetab järgmiste probleemide korral:

  • alandab arütmiast tingitud valu,
  • südamepuudulikkus,
  • isheemiatõbi,
  • kõrge vererõhk,
  • kõrge kolesterool,
  • lihasdüstroofia,
  • neuropaatia,
  • neurodegeneratiivsed haigused: parkinsonism ja Alzheimer,
  • immuunsüsteemi häired,
  • külmetavad käed ja jalad.

Millal  hakata Q10-t juurde võtma?

  • Kestva kehalise ja vaimse koormuse korral (sh kestva stressi ja kurnatuse korral)
  • Ravimite pikaaegsel tarvitamisel
  • Vananemisel
  • B-grupi vitamiinide puudusel
  • Mõningate haigust nt kardiomüopaatia, kõrge kolesterooli jne korral.
  • Erinevate haigustest taastumisel

Kui palju Q10 ensüümi organism vajab?

Alates 25ndast eluaastast hakkab Q10 süntees organismis vähenema. Vanuses üle 60 aasta organism valmistab vitamiini ainult 40% organismi normilisest vajadusest. Juba päevase normi vähenemisel 25%-ni hakkavad arenema pataloogilised protsessid nt häired südame, maksa ja kopsude töös.

Igapäevase toiduga saame seda 10–20 mg, vaja oleks aga 30–70 mg. Toidust ja mujalt saadavaks koensüüm Q10 päevaseks koguseks peetakse 200 mg. Teraapiline doos algab 200 – 300 mg ööpäevas

Koensüüm Q10 toime hakkab ilmnema pärast 2-4 nädalast tarbimist, kuni on saavutatud selle kontsentratsiooni vajalik tase organismis. Vitamiin Q10 omastamist soodustab samaaegne rasvu sisaldavate toodete ja toitude kasutamine.

Tema õige manustamine võib olla  raviskeemis ühe komponendina-  efektiivne ateroskleroosi, stenokardia, isheemiatõve, insuldi, kõrgvererõhktõve, kardiomüopaatia, parodontiidi, liigeste põletiku, kilpnäärme ületalitluse, enneaegse vananemise, immuunsüsteemi häirete (sh autoimmuunhaigused) lihasdüstroofia, pankreatiidi jt haiguste korral.

Päevane ohutu koguannuse ülempiir on korduval manustamisel 200 mg ja seda ei tohiks ületada. Toksilisuse kohta sisulised andmed puuduvad.

Ettevaatlikult peaksid tarbima CoQ10-t inimesed, kellel on probleeme kilpnäärmega ja või kes manustavad kilpnäärme talitlust reguleerivaid preparaate, kuna preparaat võib mõjutada kilpnäärmehormoonide taset.

Vaata Q10 valikut SIIT

Info allikad www.ecosh.ee

https://naine.ohtuleht.ee/

wikipedia

 

 

Lisa kommentaar